Hírlevél

 

 

Támogatóink:



Partnereink:


 


 


 

 

 

Young Jean Lee Társulata (USA): A szállítmány

2010. december 3-4. 20 óra
Trafó


90’ szünet nélkül
angol nyelven, magyar feliratozással



 galéria>>


Szereplők:

Jordan Barbour, Mikeah Ernest Jennings, Douglas Scott Streater, Prentice Onayemi, Amelia Workman

Díszlet: David Evans Morris
Jelmez: Roxana Ramseur
Fény: Mark Barton
Hang: Matthew Tierney
Koreográfia: Faye Driscoll
A fénytervező munkatársa, fővilágosító: Raquel Davis
Hangtechnika: Jason Sebastian
Színpadmester: Aaron Rosenbaum

Írta és rendezte: Young Jean Lee

Produkciós vezető: Caleb Hammons

Készült: a Wexner Center for the Arts at The Ohio State University (ősbemutató: 2008. október) és The Kitchen (New York-i bemutató: 2009. január) felkérésére


Young Jean Lee drámaíró, rendezőnő 1974-ben született Dél-Koreában, szüleivel kétéves korában költözött az Egyesült Államokba. Pullmanban, Washington államban nőtt fel, a Berkeley Egyetemen angol irodalomból szerzett diplomát. Rögtön ezután felvételt nyert az intézmény doktori programjába, ahol hat éven keresztül kutatta William Shakespeare drámáit és munkásságát. 2002-ben New Yorkba költözött, s ugyanebben az évben debütált drámaíróként. Darabjait és előadásait számos New York-i befogadóhely látta vendégül, többek között a Soho Rep, a The Kitchen, a PS 122, a HERE Arts Center. Társulatával megjárta Párizst, Bécset, Hannovert, Berlint, Zürichet, Sydney-t, Bergent, Oslót, Rotterdamat, Salamancát, Toulouse-t, Trondheimet és a keleti part szinte minden jelentős városát.

„Young Jean Lee néhány évvel ezelőtt robbant be az amerikai színházi köztudatba. Akkor az ázsiaiakkal kapcsolatos sztereotípiákról írt darabot. Mostani előadásában feketékről és fehérekről, előítéletekről, életlehetőségekről és saját korlátainkról beszél. Nem mutogat ujjal senkire. Nem keres bűnbakot. Csak provokál, nevettet és zavarba ejt. Lee abszurd dialógusai jól ismert tévés műfajokon keresztül szólalnak meg, fekete színészei pedig tökéletes stílusérzékkel, bravúros szakmai biztonsággal váltanak e műfajok között – legyen az stand-up comedy, cartoon vagy épp sit-com.” (Gáspár Ildikó)

Az A szállítmány (The Shipment) címét egy drogszállítmányról szóló rapdal inspirálta, s a cím egyben az afrikai rabszolgakereskedelemre utal. Az előadás többféle nyelvi és stílusrétegből építkezik: a prológusban egy stand-up humorista provokálja a bennünk lakozó rasszistát; később képregényszerű jelenetekben ismerjük meg egy fekete fiú történetét, aki rapsztár akar lenni, ám crack-dealerként végzi: extrém sztereotípiák, amelyeket a fehér amerikai média a fekete Amerika számára tartogat. Végül pedig a véresen komikus zárójelenetben egy dekadens koktélparty eseményeit követhetjük nyomon, ahol az öt fekete színész fehéreket játszik.
 
„Young Jean Lee igazolja saját hírét: valóban Amerika egyik legjobb kísérleti drámaírója. Darabjainak nyelvezete különleges, mint egy lázálom, mégis kérlelhetetlenül következetes, rendezésein pedig nemcsak saját karizmája üt át, de társulatának egyedülálló ereje is.” (David Cote, Time Out New York)

„Young Jean Lee új, vérkomolyságában is mókás, pusztító erejű darabjában a feketék Amerikájának kultúrája tárul fel, de kiforgatva, átformálva, megbolondítva. A koreai-amerikai szerzőnő tudatosan vállalja magára a kényelmetlen feladatot: hogy létrehozzon egy – ahogyan ő nevezi – „fekete identitás-politikai showműsort”. Az előadás olykor hátulról, körmönfontan támad, máskor olyan éles és nyers, min egy arculcsapás… Végigszaladva minden ikonikus képen, amelyet az afro-amerikaiakról a média sugall, Lee leplezetlen, szemtelen humorral a sit-comok és a butácska képregények világát megidézve mutat rá társadalmunk előítéleteire, abszurditásaira, leegyszerűsítő gondolkodásmódjára.” (Charles Isherwood, The New York Times)

 

További támogatók: Rockefeller MAP Foundation, Jerome Foundation, The Greenwall Foundation, The Tobin Foundation, New York State Council on the Arts

Alkotóházi támogatás: Brooklyn Arts Exchange, Collapsable Hole, IRT Theater, MacDowell Colony, New Dramatists, Orchard Project, Yaddo

A díszlet létrehozását támogatta: The Edith Lutyens és Norman Bel Geddes Foundation

Az előadás létrejöttét továbbá a Ford Foundation és az Association of Performing Arts Presenters Ensemble Theatre Collaborations Grant Program ösztöndíjai tették lehetővé

A magyarországi bemutatót támogatta: NEFMI, NKA, PS122, TMU



További információ:
www.youngjeanlee.org
http://www.youtube.com/watch?v=Cqmv3O6MC6w
http://www.youtube.com/watch?v=lCIvRaGM_v8&feature=related
http://www.nytimes.com/2009/01/28/theater/28lee.html?_r=1