Hírlevél

 

 

Támogatóink:



Partnereink:


 


 


 

 

 

Tasnádi István: Kupidó

Az ALKA.T, a Nézőművészeti Kft., az Orlai Produkciós Iroda és az Örkény István Színház előadása


Helyszín: Belvárosi Színház

Időpont: 2010. december 4., 22 óra 30 perc


90 perc, szünet nélkül

Magyar nyelven, angol feliratozással

 

galéria>>

 



Szereplők:

Für Anikó, Gazdag Tibor, Csákányi Eszter, Mucsi Zoltán, Katona László, Takács Nóra Diána, Scherer Péter, Budai Zsófia

Jelmez: Izsák Lili

Látvány: Szöllősi Géza

Mozgás: Katona Gábor

Zene: Keresztes Gábor

Báb-konzultáns: Tengely Gábor

Produkciós vezető: Gyulay Eszter

Producer: Orlai Tibor

Rendező: Tasnádi István.

„Első éjszakád a swinger klubban. A helyen, ahol nem érvényes a kispolgári morál, ahol lehullanak a társadalmi kötöttségek, ahol kipróbálhatod magad, ahol más emberekben kiteljesedhetsz a szeretett lény oldalán, újra felfedezve magadat és egymást. A nappal józan meghatározottsága után vár rád az éjszaka dionüszoszi zabolátlansága, a konformizmus szacharinos ízei után a tiltott gyümölcsök érzéki édessége! Már csak az a kérdés, elég erős vagy-e élni ezzel a végtelen szabadsággal." (Kupidó Intim Bár)

Tasnádi István 1970-ben született, színházelmélet szakon szerzett egyetemi diplomát. 1992 óta publikál rendszeresen verseket, színházi kritikákat, majd drámákat. 1996-ben részt vett a Bárka Színház megalapításában, amelynek öt évadon át rezidens dramaturgja volt. 2001-ben Schilling Árpád társulatához, a Krétakörhöz szerződött, ahol ugyancsak dramaturgként működött, miközben több darabja is színre került Schilling rendezésében. Drámaírói útja a krétakörös időszakban mind inkább a társadalmi kérdések egyre direktebb boncolgatása felé vezetett, de gyakran dolgozott át klasszikus szövegeket, és a szórakoztató műfaj sem állt távol tőle. A Krétakör átalakulása után egyik megalapítója az ALKA.T (’alkalmi társulás’) projektszerűen működő színházi teamnek, amely jórészt a Krétakör egykori színészeiből verbuválódott. Első előadásuk, a Phaedra-mítoszt újragondoló Fédra Fitnesz, mely egy edzőterem erőgépei között játszódott, hatalmas siker lett: a Tasnádi által írt és rendezett előadás a legjobb független színházi pordukció díját kapta a Színházi Kritikusok Céhétől, valamint számos nemzetközi fesztiválra kapott meghívást.

A Kupidóval Tasnádi a Fédra Fitnesz útját folytatja: maga írta a darabot és rendezte az előadást. Munkamódszerével sem hazudtolja meg Bárka és Krétakör színházi önmagát: a darab érezhetően a játszó színészekre íródott, vagyis olyan bizalmi színházcsinálást feltételez, amely a társulati rendszer talán legnagyobb erénye – mindezt egy alkalmi csoportosulás esetében. A drámaszöveg bevallottan és szándékoltan nem készült el teljesen előre, ehelyett a próbák alatt a közös inspirációkból formálódott.

A Kupidó a hagyományos családmodell válságát, a rohanó társadalmat, és a szex-politika-gazdaság egyre inkább összefonódó és előtérbe kerülő hármas egységét boncolgatja. A sztori egy swinger klubban játszódik, ahová férj és feleség némileg kihűlt házastársi viszonyát fölélsztendő érkezik meg. Első alkalommal járnak a helyen, ahol már jól összeszokott „csapat” működik, s amelyről hamar kiderül, hogy nem csupán szexuális, de hatalmi-politikai játszmák színtere is.

Az Orlai Produkciós Irodát 2006-ban hozta létre Orlai Tibor üzletember. Krédójuk szerint olyan előadásokat, koncerteket, produkciókat szeretnének létrehozni, amelyek túl azon, hogy művészi értékeket hordoznak, a közönség érdeklődésére széles körben tartanak számot, és üzleti szempontól is sikeresek lehetnek. Az Iroda tevékenysége zömmel a minőségi populáris kultárateremtésre szorítkozik, ugyanakkor minden előadásuk hordoz valamilyen társadalmi üzenetet is. Az Orlai Produkció működése meglehetősen termékeny: az elmúlt öt évben tizennyolc előadást hoztak létre, melyek között gyermekeknek szóló bábprodukció, ifjúsági előadás, filmadaptáció, zenés est (színészkoncert), klasszikus bulvárdarab, kortárs magyar és külföldi dráma előadása egyaránt megtalálható.

„Tasnádi István darabja, a Kupidó remek ötletre épül: egy szvingerklubban összejön néhány ember, és némi kavarodás, magas- és mélyrepülés után kiderül, hogy ez a forszírozott fékevesztettség, a gátlástalanság felszabadító hatása voltaképpen azt hozza létre, amiből kiszakadni próbál, legföljebb a kombináció más egy kicsit. A tanulság – vagyis a következtetés – is jó, nem csak az alapötlet. A kezdés is jó: az egymásra épp ráunni készülő házaspár ambiciózusabb hölgy tagja születésnapjára kéri és kapja férjétől és férjével ezt a különleges éjszakát; persze sehogyan sem valók ők ide, ezért aztán egyszerre kiszámítható és kiszámíthatóan meglepő fordulatok után landolnak egymás mellett hajnalban. De ez már maga a drámai feszültség, optimális esetben legalábbis.” (Csáki Judit, Magyar Narancs)