Hírlevél

 

 

Támogatóink:



Partnereink:


 


 


 

 

Pont Műhely: Bill a mennybe megy

Sirály, 2009. november 27. 20:30
Komédia 3 felvonásban

Író: Szegedi-Szabó Béla
Rendező: Keszég László

Szereplők:
Sheriff avagy Bill serif, majd hittérítő - Vicei Zsolt
Bobby nyúltenyésztő - Csillag Botond
Daisy háziasszony, Bobby felesége - Pereszlényi Erika
Elza háziasszony, Daisy barátnője - Gerle Andrea
Johnny nyúltenyésztő - Laboda Kornél
Elvis istenség - Varga Balázs
Joe puccsista indián - Keszég László
Vak öreg indián - Laboda Kornél
Eulália apáca, a Babonás Nővérek Rendjének tagja - Baranyi Szilvia

A Bill a mennybe megy című komédia oly módon folytatása Szegedi-Szabó Béla előző darabjának, a Johnny Ringo hazatérnek – amelyet a Pont Műhely Vicei Zsolt rendezésében Az ember, aki látta sztéjket címen mutatott be és játszott a 2008/2009-es évadban a MU Színházban –, mintha az emberiség térben és időben kiterjesztett történetének groteszk „családregényét” olvasnánk. A két epizód szereplői, anti-Akárki-hősei azonosak, ugyanazt a nyelvet beszélik, visszatérnek motívumok, cselekményfordulatok. A helyszín azonban a vadnyugat helyett Mexikó, amely a vak indián töpörtyűsboltjával szintén nagyon ismerős (falusi, kisvárosi) közeg: az unalmas és tehetetlen mindennapok lelki elsivatagosodása, ugyanakkor a szépségre, a csodára, a megváltásra és megváltottságra vágyás mindannyiunk számára bárhol és bármikor átélhető valóság és tapasztalat.

A darab témája is folytatása a korábbinak, hiszen a szerzőt most is hasonló kérdések foglalkoztatják: ki válhat hőssé és miért, milyen csoportdinamika mozgat egy közösséget, mi az emberi viszonyok kimondott és ki nem mondott pszichológiája, mit kezdünk a múlt legendáival, hogyan gyártunk újakat, adhatunk-e metafizikai mélységet a létezésünknek? A Bill a mennybe megy-ben mindez még szervesebben kapcsolódik össze, mint az előző drámában, ugyanis a darab a hit és az elvakult vallásosság abszurd komédiája. Bill, a seriff azáltal lesz hőssé a közösségben, hogy egy új (magán)vallást alapít, amely az ősi, pogány rítusok ellenében a kereszténység toposzaira épül. A komikum forrását a metaforikus hittételek és szimbólumok gyakorlatba történő szó szerinti átfordítása képezi. (Egyetlen példa: Bill a tökeit elvesztett Johnnyban a stigmatizált Messiást vizionálja, rá alapozza az új hitet, mint élő bizonyítékra; a nemzőszervét megkapott Joe születő gyerekeinek a vértanúhoz való, szemmel látható hasonlósága viszont a Szeplőtelen fogantatás bizonyítékaként szolgál.)

Miklós Melánia