Hírlevél

 

 

Támogatóink:



Partnereink:


 


 


 

 

Vecsey Katalin (USA/HU)
 

Tér és idő között: A poszt-kommunista Magyarország társadalmi és kulturális "Valósága" a Balaton című kortárs amerikai drámában

Húsz évvel a falak leomlása után, Európában még mindig folyamatban van az átalakulás. Ahogyan az átmenet ösztöndíj fogalmaz: “Kelet-és Közép-Európa országaiban virtuálisan egyaránt kicsi a politikai elit, melynek tagjai ugyanabból a társadalmilag arctalan és jellegtelen csoportból kerülnek ki. “ (Fuller)

Ashlin Halfnight legújabb darabja, Balaton címmel, arcot ad ezeknek a csoportoknak, és öt karakter vágyain és életén keresztül hangot ad a társadalmi-gazdasági és kulturális változásoknak a poszt-kommunista Magyarországon. Ez a négy generációs család-dráma, melyet a szerző kreatív módon egy bizonytalan és törékeny időbe helyezett, lehetővé teszi a szereplőknek, hogy könnyedén mozogjanak térben és időben. A szerző az interperszonális családi viszonyokat elemzi, anya és gyermek, férj és feleség között, miközben egyértelművé teszi a kommunizmus szellemének jelenvalóságát. Ez a folyamat akkor válik igazán fájdalmassá, amikor a család patriarchája szembesül saját személyes múltjával. A dráma szintén elemzi a nemrég az USA-ba kivándorolt magyar entelektüellek sorsát.

A Balaton világpremierje 2009 október 17-én volt New Yorkban. Az Electric Pear Productions Company dolgozta fel, Kristjan Thor rendezésében. A szerző, Ashlin Halfnight, 2006-ban a Magyar Nemzeti Színházban dolgozott a Fullbright ösztöndíj nyerteseként. Hozzászólásomban arról szeretnék beszélni, miképpen tükrözi ez a dráma személyes viszonyokon keresztül azt az egyedi társadalmi és történeti időszakot, amit a jelenlegi, átmeneti állapot jelent Kelet-és Közép-Európában, illetve szintén megvizsgálnám a new york-i feldolgozást.