Hírlevél

 

 

Támogatóink:



Partnereink:


 


 


 

 

 

TÁP Színház: Jövedelmező állás

Osztrovszkij drámája alapján


 

2013. november 30. 20 óra

Jurányi


 

120 perc, szünet nélkül

magyar nyelven

 

Fotó: Drucker Dávid

 

Szereplők:


Zsadov: Kovács Krisztián
Polina: Gergely Katalin
Kukuskinné: Lázár Kati
Visnyevszkij: Hegedűs D. Géza
Visnyevszkijné: Stork Natasa
Juszov: Thuróczy Szabolcs
Belogubov: Szabó Simon
Julinyka: Gera Marina
Schönberger Ádám: Anton 1
Fekete Ádám: Anton 2
Mózes Balázs: Anton 3
Sebő Ferenc: Anton 4
Horváth Kálmán: Anton 5



Átdolgozta: Fekete Ádám
Dramaturg: Keszthelyi Kinga
Látvány, világítás: Juristovszky Sosa
Jelmeztervező: Juhász Dóra
Videó, technika: Gábor Marci
TÁP Színház produkciós manager: Kulcsár Viktória
A rendező munkatársa: Kern Dóra
Rendező: Vajdai Vilmos

Közreműködik: Puszi Együttes, Ferencvárosi Herz Férfikar

Támogatók: MasterCard - a felbecsülhetetlen pillanatok támogatója, NKA, TÁP, TRAFÓ, JURÁNYI

Külön köszönet: mai magyar valóság

 

A TÁP Színház társulata a kilencvenes évek kultikus szórakozóhelyén, a Tilos az Á-ban hozott létre először színházi előadást 1992-ben, innen ered neve, amely a Tilos az Á Performance rövidítése. A kezdeményezés sikeresnek bizonyult, a csapat később hetente egy új előadást állított színpadra. Formai kísérletező színházként indult, olyan darabokat, úttörő rendezői megoldásokat láthatott az előadásokon a közönség, amelyek kőszínházban nem kaphattak volna nyilvánosságot. Vajdai Vilmos alapította a társulatot Szabó Győző aktív részvételével, társrendezőként Kistamás László és Keszég László működött közre rendszeresen, de rendezett előadást Halász Péter és Zsámbéki Gábor is. A létrejött, közel harminc előadásnak a Tilos az Á mellett az Egyetemi Színpad, a Picasso Point, a Tölgyfa, a Trafó és a Katona József Színház Kamrája is helyet adott.


 

A TÁP Színház, Fekete Ádám átirat, Vajdai Vilmos rendezés, a Puszi Együttes és a Ferencvárosi Herz Férfikar közreműködésével. Hogy az eredeti műből mi marad, az maradjon titok, mert a TÁP Színház változata a jelenre reagál; és az előadás után büszkén mondhatja majd egy magyar ember, hogy van saját magyar, nemzeti alternatív színházunk. Még akkor is, ha a darab nem tud felmutatni optimista perspektívát. Goncsarov így foglalja össze Osztrovszkij több évtizedes színházi munkásságát: „Egyedül alkottad meg azt az épületet, melynek alapkövét Gribojedov és Gogol tették le. Csak a te munkásságod után mondhatja büszkén egy orosz ember: van saját orosz, nemzeti színházunk. És azt jogánál fogva úgy kellene hívnunk: Osztrovszkij Színház”. A Jövedelmező állás 1857-ben keletkezett, és maga Tolsztoj is igen nagyra értékelte mélységét és erejét. A színdarab a korrupt hivatalnokok természetét vizsgálja, pontosabban azt, hogyan működnek különleges erkölcsi elveik, védőmechanizmusaik és önfelmentésük. A darabot azonnal betiltották, mert a cenzúra szerint az állami hivatalnokokat figurázta ki. Csak keletkezése után hat évvel mutathatták be Szentpéterváron.


 

Válogatói széljegyzet, avagy MIÉRT a Jövedelmező állás?


 

“Egyszerre ott van minden, ami eddig társadalmi zsákutcának bizonyult: az épülő szocializmus, a tudattalan konzumtársadalom, a korrupció és a demagógia. És néhány talicska föld, hogy biztos legyen: itt a vég. Innen nézve meg még akár indokolt is lehet a stílusbeli összevisszaság, az önfeledt revü: egy önnön végzetébe rohanó országra emlékeztet.” (Ugrai István)


 

“Osztrovszkij drámáját másfél évszázaddal ezelőtt írta. A világ – bár néha úgy látjuk – nem sokat változott azóta. Korrupción alapuló társadalmi rendszer, urambátyám kapcsolatok, a felemelkedés egyetlen esélye pedig a seggnyalás, ami nem túl meglepő módon kontraszelekcióhoz vezet. Aki azt állítja, hogy ilyet még nem látott, az hazudik vagy ufó. De mi van akkor, ha valaki elutasítja a rendszert és nem hajlandó beállni a sorba, elfoglalni a neki szánt helyet?” (Puskás Panni, Revizor)


 

“A korrupcióról szól a mese. Lélegezzünk mélyeket. Óvatosan emeljük szemünket a szomszédunkra. Vagy hagyjuk a szemforgatást. Egyszerűbb, ha magunkba nézünk. (…) És akkor rásiklik a játék a finoman ironikus, néhol bohózati stílre, s ehhez tartják magukat a játékosok mindvégig, nagyon bölcsen. És eljátsszák Alekszandr Nyikolajevics darabjának jelenetsorait is, ahogy illik, s hozzáteszik a magukét, ahol kell.” (Kovács Dezső, Színház)

 

 

Jegyvásárlás

http://fugeprodukcio.hu/jegy/jegyvasarlas.html

További információk:

http://tapszinhaz.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=40338%3Ajoevedelmez-allas&catid=10%3Ahirek&Itemid=2

Kritikák:

http://magyarnarancs.hu/szinhaz2/a-tap-szinhaz-jovedelmezo-allas-83618

http://7ora7.hu/programok/jovedelmezo-allas-2/nezopont

http://www.revizoronline.com/hu/cikk/4392/osztrovszkij-jovedelmezo-allas-tap-szinhaz-trafo/

http://szinhaz.net/index.php?option=com_content&view=article&id=36591:edes-zsozso&catid=13:szinhazonline&Itemid=23

http://fidelio.hu/szinhaz/premier/premier_jovedelmezo_allas