Hírlevél

 

 

Támogatóink:



Partnereink:


 


 


 

 

 

Csiky Gergely Állami Magyar Színház, Temesvár

Hajdu Szabolcs: Békeidő

 

2013. november 28., 29. 20 óra 30 perc

Jurányi

 

100 perc, szünet nélkül

magyar nyelven, angol szinkrontolmácsolással

 

fotó: Nagy András

Galéria >>>

 

Szereplők:

 

Alpolgármester, szektavezér: Balázs Attila

Temetkezési vállalkozó, rendőr: Bandi András Zsolt

Langermann háziorvosa: Borbély B. Emília

Moderátor: Hajdu Szabolcs

Langermann apja és barátja: Kiss Attila

Színész, riporter: Lőrincz Rita

Langermann barátnője: Magyari Etelka

Langermann Sándor író: Szabó Domokos

Színész, politikus: Tar Mónika

Langermann anyja: Tasnádi-Sáhy Noémi

Langermann húga: Török-Illyés Orsolya

 

Valamint: olvasók, szektások, tömeg, koldusok, daganatok, gondolatok, varjak, borzak egy farkas és egy fotel.

 

Ügyelő: Kertész Éva
Súgó: Czumbil Marika
Világosító: Gidó Zoltán
Hangosító: Baschant Csaba
Plakátterv: Benedek Levente

Díszlet- és jelmeztervező: Iuliana Vîlsan
Világítástervező: Nagy András
A rendező munkatársa: Gálovits Zoltán

Író, rendező: Hajdu Szabolcs

 

Az előadásban elhangzanak: John Cage Primitive (1942), Root of un Unfocus (1944), Prelude for Meditation (1944), In the Name of the Holocaust, Pt. 1 (1942) című dalai, Joni Mitchell All I Want című dala a társulat átiratában és Hajdu Szabolcs Szelíd vadállatok című verse.

 

 

A romániai magyar színházak közül a kortárs, progresszív, kísérletező formákra a leginkább vevő a temesvári társulat, amely a Fehér tenyér és a Bibliotheque Pascal című filmek rendezőjét, Hajdu Szabolcsot kérte fel előadás létrehozására. Hajdu, a fiatal filmrendező-generáció kiemelkedő alakja, színészként is, rendezőként is vitt már el fődíjakat különböző nemzetközi fesztiválokon. Színházban ritkán rendez, formanyelvében a látomásos, költői víziókat vegyíti a hétköznapi helyzetekkel.

 

Langermann legújabb könyvének megjelenése után felkérést kap egy színdarab megírására. Apja közeli halála, a temetés körüli hercehurca, az egyensúlyát vesztett család rejtett konfliktusai és a fojtogató társadalmi légkör nem kedvez az alkotáshoz szükséges nyugalom állandósításához. A vállalt feladat egyre nagyobb teherként nehezedik Langermann vállára, irreális, végzetes méreteket öltve.

 

Válogatói széljegyzet, avagy MIÉRT a Békeidő?

 

“Hétköznapi kisreálok kisszerűsége, a giccs felszakadása, a várt váratlanná tétele és viszont: ezzel a sajátos humorral operál az előadás, amely közben személyes és emberi, érzelmes és virtuóz. Hajdu remek érzékkel váltja a formákat ebben a sajátos, régi lakásból lomtárrá vált térben, amivel egy fóliasátorban találkozunk a színpadon. Kellékek talán még sosem voltak ilyen elevenek, mint itt a támadásra kész székek: a bábtechnikában való jártasságot ugyanúgy készségszinten használják a színészek, mint a mozgásszínházi elemeket; a prózát, ha kell, ének váltja, és a színre lépők mindben magától értetődők, meggyőzők. Valódi költői színház, egészen bámulatos fényekkel és képekkel, stílustanulmányokkal, szertelen vadsággal.” (Ugrai István)

 

“Az előbb-utóbb mindig groteszkbe forduló jeleneteknek nemcsak a humora jó, de a legelvetemültebb részeket is teljes komolysággal és mély átéléssel játszó színészek is sokat tesznek azért, hogy mindig izgalmasak legyenek.” (Kovács Bálint, Színház)

 

“A Békeidő izgalmas színházi kísérlet, a tekintetben is, hogy olyan színházi elgondoláshoz (is) közelíti a temesvári színészeket, amely az erdélyi színházi hagyománytól idegen: a civilebb, esztétikailag nem annyira megtisztított, akciószerű játékhoz.” (Varga Anikó, Játéktér)

 

“Az előadást így, másodszori nézés után is az elmúlt évad legjobb színházi élményei közt tartom számon. Hangsúllyal a színházin, Hajdu Szabolcs rendezése ugyanis folyton változó, élő és aktuális alkotás. A lazán kapcsolódó, improvizációkból megszerkesztett jelenetek során át az előadás egyszerre szól a főszereplő, Langermann Sándor író fokozatos lelki és testi leépüléséről, az alkotó ember kiszolgáltatottságáról és a temesvári társulat nyitottságáról, kísérletező kedvéről is.” (Balázs Nóra, Játéktér)

 

 

Jegyvásárlás

http://fugeprodukcio.hu/jegy/jegyvasarlas.html

További információk:

http://www.tm-t.ro/hu/?page=piesa&pid=80

Kritikák:

http://7ora7.hu/programok/bekeido/nezopont

http://www.szinhaz.net/index.php?option=com_content&view=article&id=36629:kovacs-balint-off-broadway--kritika-&catid=13:szinhazonline&Itemid=23

http://www.jatekter.ro/?p=2619